torsdag 3 februari 2011

Om konsten att lägga räls!

Det finns de som påstår att måttet på spårvidden på en modern järnväg beror på romarna och bredden på deras hästars bakdelar. Den vedertagna standarden på  spårvidd är 1435 mm eller 4 fot och 8,5 tum. Ett väldigt jämt och lätträknat mått. Hur blev det så? och varför tog man inte ett jämt tal? Jo det beror helt och hållet på att de som först byggde järnvägsvagnar hade axlar från de hästdragna vagnar som de byggde. Då man ville att alla vagnar skulle gå i samma hjulspår för att inte förstöra hjulen höll man sig till den standard som de som byggde vägarna, romarriket, hade. Rom hade nämligen byggt sina vägar efter bredden på en vagn som fick plats bakom två hästar. Så när du nu känner att det är lite trångt på tåget så vet du att det helt och hållet beror på romarriket och två taniga hästars bakdelar. Engelsmännen var först ut med denna standard redan 1845. Inte standarden på hästarnas bakar utan spårvidden. Rörigt? Vänta bara!

Spårvidd på franska
Spårvidden är  innermåttet
Bild från Wikipedia 


Naturligtvis finns det undantag från denna regel. Rysslands spårvidd är bredare med sina 1520 mm men det beror på ett gammalt felaktigt industrispionage skulle jag tro. Naturligtvis är Ryssland av hävd en spionerande nation. Ryssarna skickade över en mästerspion till England då man hört att de körde vagnar på järnräls. Mästerspionen mätte upp yttermåttet på spårvidden och skickade hem uppgiften att det var 5 fot brett. Tyvärr angav han inte att detta var yttermåttet utan felaktigt började man bygga en järnväg med 5 fots spårvidd mätt som innermått. Då vet vi hur det ligger till med detta, eller så är det bara fantasier. Men onekligen spännande med ryska spioner.

Själv lägger jag räls med hjälp av programmet Templot det blir både snyggt och enkelt. Allt får byggas för hand men i skala 00 är räls inte särskilt tungt. Det blir riktigt snyggt och skalenligt då jag kommer att lägga så kallad Bullhead räls som används i Storbritannien i stället för flat-bottom som i har i Sverige.


I Middleford är det annars mycket lugnt, inget av värde finns att rapportera förutom att personal från det ryska konsulatet är ute och provmäter räls i smyg. Detta då man fått order hemifrån att vagnarna man beställt inte passar den ryska stambanan. Har man mätt fel? Det var den förre konsuln som skickade det första måtten till Ryssland efter ett långt besök på puben "The Black Swan" där det goda tweedsmakande ölet från Stoffton Brewery inmundigades i allt för stor mängd.

3 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Det där med spårvidder är ju lite spännande. Googlar man på "spårvidder järnväg" så blir det träff på många hemsidor med klockren nördstämpel... Man undrar ju lite hur det kom sig att Algeriet som enda land valde 1055 mm? Jag förväntar mig en redogörelse för detta!

    SvaraRadera
  2. Ja, var är svaret på Fredriks fråga? *tap-tap-tap..* /Karin

    SvaraRadera
  3. Karin! Spårvidder är ett känsligt ämne, Titta på Libyen i dag och fråga dig om de inte hade varit lyckligare med 1055. Själv hade jag varit mycket glad om min bana hade en spårvidd på 1055 men tyvärr har den bara 18,83 mm spårvidd vilket inte räcker till Algeriet eller Libyen.

    SvaraRadera